ورود کاربر
جملات تربیتی
مسئله ايتام بسيار اهميت دارد .ايتام را بايد نهايت نوازش نمود و پرورش داد و تعليم كرد و تربيت نمود.
هدف تعلیم و تربیت بهائی در معنای اعم و اخص
هدف عمومي تربيت بهائي ، تعالي روح انساني ، دست يابي به وحدت عالم انساني و استقرار صلح عمومي و ازاله انواع تعصبات جاهليه در جامعه انساني است . در نظام تعليم و تربيت بهائي، دقت كافي خواهد شد كه مسئله وحدت بشريت به دانش آموز تفهيم گردد، زيرا اين مسئله، اُسّ اساس صلح جهاني است . تعليم و تربيت به معناي اخص در ديانت بهائي امري عمومي ، اجباري و از احكام حتمي الاجراء و قصور در آن گناهي غير مغفور است. از آنجا كه تعليم و تربيت فرآيندي است كه طی آن استعدادهاي بالقوه انسان به فعل در آمده و شكوفا مي شود درمورد نقش تعليم و تربيت در آثار بهائی می خوانیم : " انسان طلسم اعظم است ولكن عدم تربيت او را از آنچه با اوست محروم نموده ... " " انسان را به مثابه معدن كه داراي احجار كريمه است مشاهده نما به تربيت جواهر آن به عرصه شهود آيد و عالم انساني از آن منتفع گردد"(1) " انسان به مثابه پولادي است كه جوهرش مستور است ، به ذكر و بيان و نصيحت و تربيت جوهر آن ظاهر و هويدا گردد و اگر به حال خود بماند زنگ مشتهيات نفس و هوي او را معدوم سازد." (2) آري انسان داراي قابليت هاي بسيار پر ارزش و استعدادهايي بي نظير است كه بايد از راه تعليم و تربيت فعليت يابد و شكوفا گردد . انسان طبق نص صريح مظاهر مقدسه ، " مثال الهي " " جوهر نور الهي " " حامل امانت " الهي است كه بايد از طريق تربيت صحيح هويت خود را هر چه بهتر و بيشتر باز شناسد. منظور و مقصود از تربيت بهائي در اين بيان حضرت عبدالبهاء به صراحت معرفي شده است: " مقصود از مربي اين است كه نفوس بشريه را تربيت كند تا جنبه ملكيت بر جنبه حيوانيت غالب شود " (3) همچنين مي فرمايند: " ... اول تربيت به اخلاق و تعديل صفات و تشويق بر اكتساب و تمسك بر دين الله ... خيرخواهي عموم اهل عالم و مهرباني با كل امم و تعليم فنون مفيده و السن اجنبيه و حسن سلوك ... خلاصه جميع دروس محصور در كمالات انسانيه " (4) پس هدف و وظيفه تربيت از ديدگاه بهائي، تربيت نفوسي است كه " جامع جميع كمالات انساني" مي باشند . " حضرت بهاءالله شناخت و عشق به خداوند را محرك اصلي و هدف اوليه اي دانستند كه اسّ اساس خلقت انسان است. هر تجربه اي كه منعكس كننده آن هدف باشد ، مي تواند استعدادهاي انسان را آشكار سازد و جواهرگران قيمتي را كه در وجود ما نهاده شده به ظهور رساند .... وقتي نظام هاي تربيتي با آنچه كه خداوند براي انسان مي خواهد منطبق گردند ، آنگاه اين نظام ها به صورت مشروعاتي عمل خواهند كرد كه انسان طالب حقيقت را به آنچه كه بايد باشد، رهنمون مي كنند . .... در اين عصر، حضرت بهاءالله فرهنگ جديدي مبتنی بر آئین بهائی به وجود آورده اند که مروج آن مشروعات و تأسيسات بهائي است كه به دست حضرتش ايجاد شده اند . اين فرهنگ جديد كه در كشورها يكي پس از ديگري منتشر واز نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود ، مژده بزرگ تربيت روحاني را براي جامعه انساني به ارمغان مي آورد و حياتي را در آينده ايام به بشريت مژده مي دهد كه داراي اهداف عالیه ی انسان دوستانه است ." (5)
مراجع:
1 و 2 - مجموعه آثارمباركه درباره تربيت بهائي
3- عبدالبهاء، مفاوضات
4- مجموعه آثار مباركه در باره تربيت بهائي
5- اقتباس از مقاله در جستجوي طلسم اعظم از جناب دانيل لي جوردن ، ترجمه جناب ابوتراب سهراب
- 5116 بازدید
ارسال کردن دیدگاه جدید