ورود کاربر

جملات تربیتی

پاره اي نواقص طبيعي در هر طفل ولو هر قدر صاحب استعداد باشد موجود است

تربیت جسمانی

تربيت جسماني به نحوه‌ي تغذيه‌ي سالم، ورزش و استراحت و سلامت و زيبائي جسم مي‌پردازد. اين نوع تربيت ، بعضاً ، در كشورهاي آسيائي و آفريقائي بسيار مورد بي‌توجهي قرار گرفته است. چون انسانها و مخصوصاً خانمها اندام خود را مي‌پوشانند لذا بطور طبیعی علاقه‌اي براي تربيت و زيباتر كردن بدن بوجود نمي‌آيد. علايم و اشاره‌هائي كه بدن در رابطه با وضع سلامتي خود نشان مي‌دهد اغلب از نظر دور مي‌ماند، مانند جمع شدن چربی در قسمتهاي مختلف بدن، چين و چروك زود رس دستها و پوست صورت و غيره. در آمريكا و اروپا برعكس، موج علاقه‌ وافر نسبت به بدن انسان روز بروز در پيشرفت است و برنامه‌هاي متعدد تلويزيوني، راديوئي، مدارس عمومي شبانه ، دوره‌هاي خصوصي ايروبيك و غيره اهميّت نشاطي را كه از طريق تغذيه و ورزش بدست مي‌آيد روشن و از قوه به فعل در مي‌آورند. عيب اين موج «پرستش بدن» فقط در يك سو بودن آن و غفلت از عوالم روحاني است كه عواقب نامطلوب خود را گاهي در خلأ روحي فردي و گاهي در انحطاط اجتماعي نظير سقوط نهاد خانواده نشان مي‌دهد. در بعضي جوامع مي‌تواند خطر از جهت ديگر وجود داشته باشد و آن پرداختن يك جانبه به روحانيات و غفلت از واقعيت و اهميّت تربيت جسماني است. در صورت چنين غفلتي چه‌بسا كه پيش مي‌آيد فرد مؤمني در سنين بالا دچار بيماري و احياناً زمين‌گيري مي شود و از خداي خود گله مي‌كند كه چرا او بايد دچار چنين سرنوشتي شود. تأثير سوء چنين حالتي بر روي شاهدان ناآگاه هم البته كم نيست. غافل از اينكه عبدالبهاء حدود يك قرن پيش اهميّت تربيت جسماني را تأكيد و خودنيز بدان عمل مي‌كرده است. شرح حال او آكنده از راه‌پيمائيها و كوه‌نورديها و باغباني و آبياري درختان و گلها مي‌باشد. بديهي است که زيبائي و زيبائي شناسي جزئی از خلقت است. ولی در پرداختن به آن مانند تمام جنبه های دیگر زندگی باید اعتدال را مراعات نمود. یعنی اینکه نه از آن بکلی غافل بود و نه آنکه راه افراط پیمود و به بیراه رفت. در ديانت بهائي موضوع عفت و عصمت و حفظ پرده‌ي شرم و حيا بين مردان و زنان از اساس ماهيّت تربیت روحاني انسان مي‌باشد. در اينجا كافيست به بيان عبدالبهاء اشاره كنيم كه مي‌گويد: «ذره‌اي عفت و عصمت اعظم از صد هزار سال عبادت است». نكته‌ي مهم ديگر در تربيت جسماني ، سعی در عادت به سختيها ، مانند سرما، گرما، فعالیتهای سخت در حد توان و نظیر اینها، در زندگي است تا جسمی آسیب ناپذیر و مقاوم داشته باشیم و باصطلاح نازک نارنجی نباشیم. زيرا زندگي پر است از چيزهائي كه ظاهراً سخت هستند ولي در صورت عادت به سختي كاملاً عادي بنظر مي‌آيند. عبدالبهاء در جائی از اعراب باديه‌نشين زحمت‌كش و كاردان در مقايسه با شهريها، با تحسين ياد مي‌كنند. (عبدالبهاء، در كتاب منتخباتي از آثار مباركه...، ص 100-101) در زمينه‌ي تربيت جسماني مطالب بسيار است و در اينجا به اين بسنده مي‌شود كه رابطه‌ي جسم با طبيعت و احساس آن در قلب انسان مي‌تواند رنگ فرح‌بخشي به زندگي بخشد. زندگي پرشتاب امروزي بسياري از احساسات انسان را با خاكستر فراموشي پوشانده است. «احساس مطبوع نوازش نسيم بر صورت»، «مست شدن از تماشاي تابش خورشيد بر كوه و دشت» يا «محو شدن در تماشاي شبنمي بر روي گلبرگي» و غيره و غيره ، به احساس قدرداني و شكر نسبت به خالق عالم و احساس سعادت در دل كمك مي‌كند. گردشهاي طولاني حضرت بهاءالله در دشتهاي سرسبز مازندران و عشق او به طبيعت و منعكس كردن آنها در دعاها و مناجاتهايشان حاكي از اين حقايق است. بدین ترتیب معلوم مي‌گردد كه عوالم جسماني، انساني و روحاني نسبت به هم مرزهاي بازي دارند.

________________________________________

تغذیه      

نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر می باشد.احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبور میکند تا برای بدست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند.
تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را میسر می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد،بلکه با تاثیر بر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی می گردد.
تر کیب شیمیائی غذای انسان باید شامل پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی ، ویتامین وآب باشد تا رشد و سلامت یاخته های بدن تامین شود.این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل میکند قابل جذب می شوند و برای تامین احتیاجات حیاتی مورد استفاده یاخته های بدن قرار میگیرند.

غذا به ماده جامد یا مایعی گفته میشود که بعد از خوردن و هضم شدن ایجاد حرارت و انرژی کرده و موجب ترمیم بافتها ،رشد و نمو و تنظیم اعمال حیاتی می گردد.
تمام موجودات زنده برای آنکه بتوانند به زندگی خود ادامه دهند ،احتیاج به غذا دارند.خواه این موجود زنده انسان باشد یا یک حیوان و یا حتی یک موجود بسیار کوچک ذره بینی مانند میکروب و.....
از طرفی هر روز تعدادی از سلولهای بدن می میرندو باید سلولهای تازه جای آنها را بگیرند برای این منظور باید سلولها مواد لازم را از غذا بدست آورند.همچنین حفظ گرمای طبیعی بدن -که در موقع سلامت همیشه ثابت است-،مبارزه با میکروب ها و عوامل بیماری زا،رشد روزانه مو و ناخن،کار قلب و دستگاه تنفس ،حرکات بدن،قدرت کار و فعالیت انسان و حتی کارهای فکری هم در گروی دریافت کافی مواد غذائی میباشد.
معمولا غذائی که انسان مصرف میکند از مواد مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:
مواد قندی و نشاسته ای یا کربوهیدرات هاو مواد چربی که انرژی زاهستند و انرژی روزانه را تامین میکنند، مواد پروتئین جهت نگهداری و ترمیم بافتها و ساختتن بافتهای جدید لازم است، ویتامین و مواد معدنی و آب انرژی زا نیستند- کالری ندارند-ولی برای رشد طبیعی مورد نیاز می باشند.دریافت ناکافی آنها باعث بروز کندی رشد،اختلالات خونی وعدم استحکام استخوانها میشود.


تاریخچه تغذیه

تا اوایل قرن نوزدهم مفهوم غذاخوردن فقط پرکردن شکم بود و احساس گرسنگی بشر را وادار می‌کرد تا آنچه را در دسترس خود می‌دید بدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف کند.
شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییرات زیادی در طرز تغذیه بشر شده است. اولین اجتماعات و شهرها در بین‌النهرین، آسیای باختری، مصر و یونان بوجود آمدند. شهرنشینهای اولیه کشاورزی و دامپروری را به خوبی می‌دانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوع استفاده می‌کردند.ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و پرورش دام پرداخته است. (دو تن از متخصصین به نامهای آرتور کیت و دکتر ارنست هرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت کرده‌اند که کشاورزی و تمدن از فلات ایران شروع شده است). در حفاریهایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر شوشتر، دامغان ، تخت جمشید و تپة سیلک کاشان به عمل آمده نشان می دهد که تاریخ کشاورزی در ایران متجاوز از 6000 هزار سال است .

تاریخچة تغذیه در یونان نشان می‌دهد که مردم یونان باستان برای تغذیه اهمیت زیادی قائل بودند و این جمله به آنان منسوب است که : " برای تقویت روح هرگز جسم را نباید فراموش کرد و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب تربیت کرد ." شواهد نشان می‌دهد که در زمانهای قدیم مردم یونان بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کردند و مصرف گوشت گوسفند، پرندگان، شکر، لبنیات و ماهی نیز در بین بعضی از طبقات اجتماع معمول بوده است. همچنین روغن زیتون را بسیار دوست داشته و مصرف می‌کرده‌اند.

در روم قدیم مردم کشاورزی می‌کردند و از غلات، بقولات و میوه و بعضی از انواع سبزیها تغذیه می‌کردند. غلات غذای اصلی آنها را تشکیل می‌داد و مصرف گوشت منحصر به طبقة اشراف بود.
در دورانهای بعد یعنی پس از استقرار امپراطوری در روم وضع تغذیة مردم تغییر کرد و رومیان بعد از فتوحات مختلف از تغذیة مردم سرزمینهای فتح شده تقلید کرده و در این راه جانب افراط می‌پیمودند. البته این طرز تغذیه مربوط به طبقات مرفه و اعیان بود درحالیکه مردم عادی تغذیة ساده‌ای داشتند. در این زمان حتی کتب آشپزی نیز در روم منتشر شده که کتاب Deipnosphistae اثر Athenaeus در قرن دوم میلادی چاپ شده و طرز تهیه غذاهای گوشتی، سبزیها و اطلاعات دیگری در آن شرح داده شده است.

در مورد رژیمهای غذایی آغاز پیدایش آن به لوحه ای متعلق به سال 1900 قبل از میلاد مسیح در ناحیه سومر مربوط میشود که در آن برنامه غذایی یک کودک نوشته شده و در حال حاضر در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری میشود .

طی دورانهای مختلف تاریخ و از دیدگاه مذاهب گوناگون، رژیمهای غذایی حائز اهمیت بسیار بوده و در بسیاری از کتب مذهبی مطالبی در زمینة تغذیه در دوران بارداری، شیردهی و روزه منعکس شده است. بقراط غالباً نصایح و توصیه‌هایی در زمینة مصرف یا عدم مصرف بعضی از غذاها به بیماران خود می‌کرده است و اکثر پزشکان یونان باستان رژیم درمانی را به عنوان بخش مهمی از معالجة بیماریها بکار می‌بردند.

زکریای رازی که از دید عدة زیادی پدر علم تغذیه و رژیمهای غذایی کودک شناخته شده توصیه‌های مختلفی در زمینة رژیمهای غذایی دارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینة تغذیه و رژیم در دوران مختلف زندگی مطالبی سودمند عنوان شده است.

با وجود اهمیت زیاد این رشته در حفظ سلامت انسان از گذشته تا حال داشته ، ولی تا سالهای پایان وضعیت زندگی استاد درجنگ جهانی اول هیچ سازمانی که رسما در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت ، تا اینکه در سال 1917 نخستین انجمن مربوط به رژیم دانان توسط گروهی از کارشناسان تغذیه آمریکا تاسیس شد . این انجمن برای اولین بار مجله علمی رژیم شناسان را در سال 1925 منتشر کرد . و به تدریج دامنه فعالیت خود را در زمینه مدیریت خدمات غذایی مراکز تغذیه توسعه داد .

فارغ التحصیلان این رشته که رژیم‌شناس (Dietition) نامیده میشوند ، باید تمام اطلاعات و دانش خود را در راه کمک به برقراری وبهبود سلامت بشر بکار گیرند .

اصطلاح رژیم درمانی یا درمان با رژیم (Diet-therapy) به معنای استفاده از رژیم غذایی نه فقط برای بیماران بلکه برای افراد سالم نیز می‌باشد. بدین معنی که افراد سالم نیز باید به نوبة خود از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا بدین وسیله از ابتلا به سوء‌تغذیه مصون مانده و از سلامت کامل برخوردار شوند.(از سایت:www.mortezavy.com)

فوايد پياز:
• پياز نيم‌پز براي درمان سوختگي‌ها مؤثر است.
• اگر پياز له شده را در محل گزيدگي زنبور يا عقرب بگذاريد درد را فورا برطرف مي‌كند.
• ماسك پياز روي صورت، خون را به طرف صورت مي‌كشاند و رنگ صورت را درخشان مي‌كند.
• پياز چون داراي گوگرد مي‌باشد، بنابراين داروي ضد بيماري سرطان نيز هست.
• براي درمان گرفتگي صدا، پياز را آب‌پز كنيد و با كره و روغن زيتون مخلوط كرده، ميل كنيد.

 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی

سیستم امنیتی
این سیستم امنیتی برای دفع کامنت های اسپم است.
Image CAPTCHA
حروفی را که در تصویر می بینید را تایپ کنید.